Водич за МСП о употреби Интернета као алата за унапређење пословања

Упркос свим предностима Интернета, подаци Републичког завода за статистику кажу да МСП јако слабо користе Интернет у свом пословању. Наиме, иако приступ Интернету има преко 96% малих и скоро 100% средњих предузећа, у неким делатностима се број предузећа која имају свој wеб сајт креће и испод 40%.

Ово су поражавајући подаци за нашу привреду, али и шанса за сва она МСП која размишљају другачије и гледају на Интернет као на прилику да за њих сазнају и потенцијални купци који не пролазе свакодневно испод њиховог прозора, али свакодневно на Интернету траже услуге или производе сличне њиховим.

Постављањем својих производа и услуга на свој сајт, они пружају прилику Гооглу да их у својим претрагама види и покаже другима, и да све оне који траже услуге и производе сличне њиховим, доведе баш на њихов сајт.

Како одабрати прави домен  Претрагу по сајтовима Гоогле почиње од њихове wеб адресе, односно од назива интернет домена садржаног у њој. Сходно томе, потребно је изабрати адекватан назив интернет домена, да би ваша wеб адреса садржала назив ваше фирме, производа или услуге, или неки други вама битан појам који желите да Гоогле пронађе баш на вашем сајту и да ваш сајт позиционира што боље кад приказује резултате претраге за тај појам.. Гоогле тврди да је 97% свих претрага локалног карактера и да он у локалним претрагама даје благу предност националним доменима. Сходно томе, постављање сајта на национални интернет домен, даје благу предност у 97% претрага на Гооглу. Стога су национални интернет домени .РС и .СРБ изузетно битни за све који живе или раде у Србији. Нису случајно сви највећи светски брендови, који су присутни у Србији, присутни и на српским интернет доменима, и то са различитим називима националних домена, штитећи све њима битне појмове. Коначно, и сам Гоогле је присутан на .РС домену.

О чему треба водити рачуна при избору назива домена – национални или глобални  Назив интернет домена треба изабрати у зависности од тога ком се тржишту сајт обраћа. Притом, треба увек имати у виду Гооглов податак да је 97% свих претрага локалног карактера, тако да „напад на глобално тржиште“ није увек најбоља идеја. Национални интернет домен је одредница присуства на неком тржишту, па корисник који региструје .РС и .СРБ домене, истовремено и географски одређује Србију као територију за коју је његов интернет сајт превасходно намењен (што је битно у локалним претрагама). У свакој делатности постоји (ипак) ограничен број интересантних појмова које би многи радо видели у оквиру своје wеб и е-маил адресе, а у оквиру .РС и .СРБ доменских простора још увек је слободан и доступан за регистрацију велики број потенцијално занимљивих појмова, што није случај са неким другим доменима. Корисници националних .РС и .СРБ домена имају и посебне погодности да могу да конкуришу за суфинансирање својих интернет пројеката кроз 4ПИ програм, као и да њихови пројекти буду промовисани кроз различите активности РНИДС-а, од којих је једна и Конференција о Интернету – ДИДС.

Како се што боље позиционирати „у очима” Гоогла  Само постојање сајта није довољно, неопходно је да га Гоогле види у својим претрагама и да га што боље позиционира у резултатима претраге за одређени појам. Зато је неопходно да садржај вашег сајта буде добро оптимизован – да текстови буду професионално написани и да садрже битне кључне речи, као и да избор осталих садржаја (фотографије, аудио, видео…) буде адекватан и да називи тих фајлова такође садрже битне појмове. Такође је битна и техничка оптимизација сајта, тј. подешавање wеб сервера, исправност ХТМЛ кода и структуре сајта. Осим тога, сајт треба промовисати и путем друштвених мрежа – препоручљива је присутност на бар неким од њих: на Фацебооку су „сви присутни“ и добро је место за остваривање контаката са најширом популацијом, Гоогле+ је Гооглова мрежа и присутност на њој доприноси бољем позиционирању у резултатима претраге, ЛинкедИн је најбољи за остваривање професионалних контаката, за пласирање кратких вести о активностима фирме одличан је Тwиттер… Постоје и онлине сервиси за објављивање видео (YоуТубе), фото (Флицкр) и других садржаја. Коју год мрежу да користите, не заборавите да линкове на све своје профиле и стране на друштвеним мрежама ставите и на свој сопствени сајт! А ако сте ви и колеге из фирме довољно даровити за писање, можете да покренете и компанијски блог.

Користан линк: Оптимизација сајта за претраживаче

Све поменуто радите зато да би вас Гоогле лакше уочио, лакше пронашао неки вама битан појам на вашем сајту и ваш сајт позиционирао што боље у својим резултатима претраге. Али увек морате имати у виду чињеницу да су ваш сајт и његов садржај намењени првенствено људима и да је Гоогле само посредник између вашег сајта и његових посетилаца.

Основни начин квалитетне оптимизације и добре промоције је креирање квалитетног, корисног и занимљивог садржаја који ће посетиоци радо читати и радо делити са другима на Интернету. Као резултат тога, људи ће на својим сајтовима и блоговима, или профилима и страницама на друштвеним мрежама, причати о вама, позиваће се на ваш садржај и тако ће генерисати линкове ка вашем сајту, а они су веома битни, јер показују ваш кредибилитет у послу којим се бавите.

Како бесплатно промовисати свој сајт  Не заборавите и један јако стар али још увек јако добар начин комуникације и промоције – е-маил поруке. Наравно, немојте слати свима све што вам дође под руку, јер је слање неодобрених е-маил порука спам, а спамовањем кршите бар пет домаћих закона (Закон о оглашавању, Закон о електронској трговини, Закон о електронским комуникацијама, Закон о заштити потрошача, Закон о заштити података о личности). С друге стране, одзив читалаца на очекиване е-маил поруке са жељеним садржајем је увек јако добар.

Иако је реч о присуству у дигиталном свету, не треба заборавити и онај други, паралелни, „аналогни“ свет, у коме живе и раде сви потенцијални посетиоци ваших сајтова. У том свету, ван Интернета, урадите све што можете да промовишете вашу интернет адресу, а што вас ништа не кошта – ставите је на визиткарте, на све пословне папире (меморандуме, рачуне, отпремнице…) и промо материјале (ролл-уп-ове, проспекте, каталоге, кесе, блокове, поклоне…). Испишите је на ваша возила, радне униформе, пословне просторе… на сва промо средства на сајмовима, презентацијама, продајним местима… Помените је на радију, напишите је у новинским огласима и на билбордима… Једноставно, где год су ваши контакт подаци, место је и за адресу вашег сајта. А увек уз њу ставите и вашу е-маил адресу, јер су те две адресе битни елементи идентитета ваше фирме. (Ецономy.рс, Предраг Милићевић 4. јул 2013.)

Posted on July 4, 2013, in Делатности. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: