Држава грађевинарима и даље дугује до милијарду евра

30.04.2013. | Данас

Само грађевинским фирмама у Србији држава дугује од 600 милиона до чак милијарду евра, што је, уз слабе инвестиције, један од главних разлога због којих је број запослених у грађевинској индустрији преполовљен од почетка кризе. Клупко је, међутим, тешко одмотати јер предузећа не могу да наплате потраживања од државе, самим тим немају новца да исплате подизвођаче, нити врате кредите, како кажу, са зеленашким каматама. Епилог су масовна отпуштања радника и пропадање фирми.

Закон о роковима за измирење новчаних обавеза у комерцијалним трансакцијама, којим приватни сектор своје обавезе мора да плати најкасније за 60 дана, а држава за 45, примењује се од 31. марта и очекивало се са ће бар делом да реши нагомилане проблеме индустрије која је потпуно посустала последњих година. Овим законом планиране су затезне камате, прекршајне казне и контрола за одговорне који ове рокове не буду поштовали.

– Још је рано говорити, видећемо да ли ће се и колико овај Закон примењивати. Оваква врста финансијске дисциплине би свакако требало да помогне да предузећа не пропадну, да постану ликвиднија – каже за Данас Горан Родић. Министарство финансија је, напомиње он, предложило да се део старог дуга предузећима преточи у вредносне папире, што, како каже, за грађевинце ништа не значи.

– Грађевинске фирме су узимале велике кредите и такав начин враћања дуга би имао смисла само када би они који су узимали те позајмице могли на исти начин да их репрограмирају – напомиње Родић. Велики проблем, због ког уосталом нема новца, јесте то што нема више великих инвестиција у Србију. Највеће грађевинске послове у нашој земљи, истиче Родић, добијају стране фирме, које не издвајају за ПДВ, а које држава плаћа из међународних кредитних линија, и зато би, сматра наш саговорник, помогло када би они који добију новац од државе платили посао подизвођачима и другим кооперантима.

Узимање неповољних кредита и грцање у дуговима због, мало је рећи, не фер односа државе према њима, најбоље су осетили запослени у путарским предузећима. Председница синдиката у ПЗП Београд Соња Вукановић каже да према подацима које они имају, држава дугује путарским предузећима у Србији готово 3,5 милијарде динара. „Колико ја знам ништа од тог дуга није враћено, а не треба ни да причам по колико лошим условима узимамо кредите. Било је приче да ће крајем године из неких субвенција вратити део од 500 милиона динара, али од тога није било ништа“, каже Вукановић.

Због лоших приватизација 3.000 радника у путарским предузећима, напомиње она, остало је без посла, а 10.000 њих страхује за своја радна места. Вукановић истиче да од државе нема ни трага ни гласа, да се нико од надлежних не обазире на њихове проблеме, упркос њиховим сталним упозорењима и молбама.

– Логично је да страни инвеститори неће да дођу код нас. Како да дођу тамо где не постоји инфраструктура. У једном од предузећа које одржава 700 километара путева имамо ситуацију да постоје залихе за плате највише до јуна. Шта ће бити после? А држава даје 14 милијарди динара Железници, а путарима свега шест милијарди. Реците, ко у Србији још путује возом – напомиње Вукановић.

Казне до 150.000 динара

Према Закону о роковима плаћања, јавна предузећа, локалне самоуправе и републички органи имају обавезу да трезору доставе извештај о преузетим обавезама и уколико их не плате у року, биће обустављена сва друга плаћања док не измире то дуговање. Казне за министре, председнике општина, државне секретаре, који не буду поштовали овај Закон су од 5.000 до 150.000 динара.

Posted on April 30, 2013, in Делатности. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: