Кинези граде километре путева


09. 01. 2013. | Новости

Кинези у Србији раде на три ауто – пута, мосту преко Дунава и на модернизацији термоелектране „Костолац“. Ови послови вредни су укупно 2, 2 милијарде евра. Толики кредит Србија ће морати да врати уз тренутно најповољније камате и делимично запошљавање домаћих грађевинара.

Компаније из најмногољудније земље света где год раде са собом воде и комплетну грађевинску оперативу – фирме, инжењере, стручњаке, али и раднике на терену. Тако је и у Србији.

Крајем децембра, Србија је склопила предуговор за изградњу два ауто – пута у Србији – Моравски коридор од Појата до Прељине и ауто – пут Нови Сад – Рума. Изградњу ових путева финансираће кинеска Ексим банка, под, како кажу у Влади Србије, веома повољним условима. Рок отплате је 20, а грејс период пет година. Максимална камата 2, 5 одсто. Предвиђено је да домаће фирме учествују у реализацији пројекта са 45 одсто, а просечна изградња по километру коштаће 4, 72 милиона евра.

– Било би најбоље када бисмо имали пара и стручности да сами изградимо инфраструктуру – каже економиста Александар Стевановић. – Међутим, показало се да наша држава није способна да направи ни пет километара ауто – пута. С обзиром на то да немамо избора, кинеске инвестиције су добро решење.

Кинези ће ове године кредитирати и изградњу дела Коридора 11 од Обреновца до Уба и од Лајковца до Љига. Србија ће овај пројекат платити 333 милиона долара. Учешће кинеске компаније у пројекту износиће 51, а српских предузећа 49 одсто. Укупно ангажовање радне снаге из Србије на овом случају биће око 70 одсто.

– Очекујем да ће кинески кредити подићи наша грађевинска предузећа – каже Ратомир Тодоровић, генерални директор грађевинске фирме „Планум“. – Могли смо кредит, који нам је неопходан, да потражимо и код других, попут Европске банке за обнову и развој. То се показало као јако лоше за домаћу привреду, јер наша предузећа нису могла да добију посао ни на једном тендеру, већ је ЕБРД само доводила своје фирме. Чак и када смо били најјефтинији, попут моста код Бешке. Кинези нуде да запосле бар пола наших радника.

Ипак, стручњаци мисле да додатно задуживање није добар потез српске државе. Наш јавни дуг и овако је превелики и срљамо у правцу пропадања, па уместо да се „укопавамо“ у кредите, требало би да покренемо домаћу грађевинску индустрију.

– Нисам сигуран да је паметно да се задужујемо код странаца, а да своју оперативу остављамо код куће без посла – каже Горан Родић, председник Удружења за грађевинарство, у Привредној комори Србије. – Уместо да упошљавамо сопствене капацитете, нама поред путева остане позамашан кредит.

Пројекат који ћемо најраније добити из кинеских кредита је мост Земун – Борча.

Posted on January 11, 2013, in Инвестиције. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: