Јафа најјачи српски бренд, Милка најпознатији регионални бренд

Eкс – ЈУ брандови, уз два велика интернационална играча, доминантно су заступљени на регионалној ранг листи брендова.

Вегета, Аргета и Кокта уз већ поменуте интернационалне брендове (Милка и Цоца Цола) чине топ 5 брендова. Српски брендови постигли су највећи раст у овој години.

Агенција ВАЛИКОН поновно је измерила снагу брендова на подручју целе бивше Југославије – реч је о Хрватској, Словенији, БиХ, Србији са Косовом, Црној Гори и Македонији. Дакле, говоримо о тржишту великом 22 милиона људи. Снагу брендова у Србији ВАЛИКОН прати скоро већ 10 година.

ВАЛИКОН – ових најјачих 25 брендова широке потрошње – еџ – Југославија 2012

1. Милка
2. Цоца – Цола
3. Вегета
4. Аргета
5. Цоцкта
6. Нивеа цреме
7. Орбит
8. Цедевита
9. Несцафе
10. Пепси
11. Јаффа Цакес
12. Ленор
13. Палома
14. Дорина
15. Аљуафресх
16. Плазма кекс
17. Смоки
18. Цхипсy
19. Домаћица (Краш)
20. Фанта
21. Медено срце
22. Ариел
23. Бајадера
24. Фруцтал
25. Кики

Водећа два места на ранг листи се доминантно издвајају, док су брендови од треће до десете позиције углавном прилично близу један другоме, где сваки од њих има одређене прилике на којима се може радити и одређене „потешкоће“ које треба решавати како би се снага бренда повећала а самим тим и одразила позицијом на ранг листи. Дакле, код горњих позиција углавном говоримо о задржавању позиције или скоку према врху ранг листе. О позицији бренда на ранг листи од 3. До 10. Места одлучују нијансе, што свакако ваља имати на уму када говоримо о „паду“ или „расту“ појединог бренда. Већ идуће године ситуација и распоред у топ 10 може бити другачији.

Да се подсетимо, из листе се може препознати одређено „правило“ по којем неки бренд може наћи своје место на Валицоновој листи најјачих регионалних брендова широке потрошње. Ради се о брендовима присутнима у целој регији. На тај начин тешко можемо наћи неки од локалних брендова на ранг листи најснажнијих, у оним категоријама за које је значајно да у њима доминирају управо локални брендови, попут категорија пива, кафе, воде, млечних производа, сладоледа… Ипак, већ се виде први покушаји у неким од
споменутих категорија, нпр. Бренд Јана у водама, Хеинекен у категорији пива, АБЦ намаз у категорији млечних производа… Све су то супериорни производи на којима произвођачи раде и покушавају их (још јаче) регионализовати, што се напослетку одражава у њиховој снази и позицији на ранг листи.

Такође, тешко ћемо наћи брендове који се налазе у категоријама које немају велику раширеност, попут цигарета, женских и мушких производа или брендова из премиум сегмента. Неке категорије имају мање, а неке више изражене лидере. Због величине националног тржишта српски брендови имају нешто предности у односу на остале. Предност је двострука, са једне стране утицај величине тржишта, са друге стране још увек неприсутност дисконтних трговаца и јаких приватних трговачких марки у толикој мери као рецимо на тржиштима Хрватске и Словеније.

Снага бренда израчуната је на основу препознатљивости, искуства и коришћења истих. Бренд је дефинисан као потрошачки бренд који се користи за производ унутар појединачне категорије. Даље, ако се исти бренд употребљава у различитим категоријама, на пример Палома у категорији тоалет папира и Палома у категорији марамица, снагу бренда Палома не рачунамо заједнички за све категорије у којима се налази, него посебно за сваку категорију.

Истраживање је било спроведено у мају и јуну 2012. У свима земљама региона, на величини узорка од н=1000 до н=1500 по земљи. Ове године истраживање није било извођено на најмањим тржиштима, у Црној Гори и на Косову. За прорачун су коришћени резултати из 2011. Резултати су представљени на начин који им гарантује репрезентативност за подручје целе еџ – Југославије. Дакле, снага бренда у Словенији доприносиснази бренда у целој регији упола толико колико доприноси једнако снажан бренд у нпр. Хрватској, која је двапут већа. (Ецономy. Рс, 11. Децембар 2012.)

Posted on December 12, 2012, in Делатности. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: