10 ствари које морате знати о зимским гумама

У последње време много се дискутује о правилнику о зимским гумама тј. О његовим одредбама: колика мора бити минимална дубина шаре, како ће се примењивати правилник, колике су казне за његово непоштовање и слично.

Међутим, оно о чему се мало говори јесу опште карактеристике гума и колико возачи заправо познају основне чињенице о њима.

Због тога је сајт њњњ. Интернет – продаја – гума. Цом издвојио 10 чињеница о гумама које је потребно знати:
Шта је “Е” ознака?
“Е” ознака значи да гума поседује одговарајући Е сертификат (хомологацију) и да задовољава прописе Европске уније о декларисању квалитета ауто гуме. Ова ознака се састоји од слова „Е“ или „е“ и броја који је уоквирен кругом или квадратом, након чега следи још један број под којим је сертификат заведен. Уоквирени број је шифра земље која је издала Е сертификат и нема везе са квалитетом гуме. Ознака за Србију је Е10.

Шта је ознака ДОТ на гуми?
Место и датум производње. Обележава се бројем који стоји поред ознаке ДОТ на бочној страни гуме. ДОТ се састоји од два броја. Први означава фабрику где је произведена а друга цифра (која се састоји од четири броја) означава недељу и годину производње гуме. На пример, уколико је ДОТ број на гуми 3808 то значи да је гума произведена у 38. Недељи 2008. Крајњи рок у коме се гуме сматрају новим и као такве се могу продавати је 6 година, наравно уколико су прописно складиштене. Ово је препорука свих водећих произвођача и међународних институција које имају везе са гумама.

М+С стандард (енг. Муд анд Сноњ)
– М+С стандард односи се само на геометрију шаре и подразумева да је 25% (и више) контактне површине отворено. Ово заправо значи да било које гуме чија шара има наведене геометријске карактеристике могу бити М+С гуме, без обзира да ли су оне по свом сировинском саставу и другим особинама гуме за све сезоне, зимске гуме или летње гуме.

Ознака пахуљице
– омогућава купцима да у великој понуди М+С гума лакше изаберу оне које су намењене за вожњу у правим зимским условима. То значи да ће вам гуме са ознаком пахуљице обезбедити драстично боље возне карактеристике и понашање на ниским температурама, по бљузгавици и снегу, од гума које носе само М+С ознаку.

Индекс носивости или ЛИ (Лоад Индеџ)
је нумерички код који одговара максималној тежини коју гума може да поднесе. Индекс носивости на гумама које имате на вашем возилу помножен са 2 мора да одговара укупном оптерећењу погонске осовине вашег возила.

Индекс брзине (енг. Спеед Индеџ)
– је алфабетски код који одговара максималној брзини коју гума може да поднесе.

Дубина шаре
– је вертикални распон од врха шаре до дна најдубљег канала на газећем слоју. Код нових гума износи око 8 мм, док је код правих зимских гума означених пахуљицом и већа. У Србији се дубина шаре изражава у милиметрима, а према правилнику ЗОБС – а законски обавезна минимална дубина шаре за М1 возила износи 1, 6 мм за летње гуме и 4 мм за зимске гуме.

Притисак у гумама
– уколико је притисак у гумама 20 посто мањи од прописаног, њихов рок употребе може бити до 30 посто краћи. Исправан притисак у гумама не одређује врста и димензија гума, већ оптерећење возила и стил вожње, тј. Брзина. Да бисте сазнали који је исправан притисак за ваше возило, потребно је да проверите картицу произвођача аутомобила која се најчешће налази са унутрашње стране возачких врата или поклопца за гориво, унутар прегратка за рукавице или испод хаубе, на којој се поред вредности притиска налазе и препоручене димензије гума. Притисак се проверава када су гуме хладне, јер се током вожње притисак у њима повећава како расте њихова температура.

Тубелесс вентил
– Веома мали и релативно јефтин, али веома битан део када је у питању безбедност и трајност гуме. Његова улога је да одржи притисак у гуми и преко њега је једино могуће мењати и прилагођавати величину притиска у гумама. Капица вентила такође мора бити у добром стању јер представља додатни чеп и спречава да у вентил уђу прљавштина и влага.

„Рун флат“ гуме
– гуме које су дизајниране на такав начин да не испуштају ваздух када се пробуше, чиме омогућавају да наставите да возите али смањеном брзином (до 90км/х) и не дуже од 150 – 300 км у зависности од врсте гуме. (Ецономy. Рс, 5. Децембар 2012.)

Posted on December 8, 2012, in Занимљивости. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: