Уцене, рекет и корупција терају брендове из Србије

Наше тржиште још увек преплављено посредницима који утичу на то да грађани купују скупљу робу.

Зашто Србију заобилазе светске трговинске куће и произвођачи, истраживале су Новости.

Дуго најављивани долазак чувених произвођача и трговаца у Србију, ипак, остаје пуста жеља. Разлога за њихов изостанак је много – од малог тржишта, малих плата, компликоване и споре администрације, лоше инфраструктуре до – корупције.

Како Новостима, наравно само незванично, признају представници озбиљних светских брендова, за улазак на овдашње тржиште имају позиве, али су они, често, праћени и рекеташким захтевима појединих представника власти, опозиције, бизниса… Зато их, кажу, и радују најаве да је, тренутно, један од приоритета српских институција – искорењивање корупције на свим нивоима.

Отуд су код нас главни актери на тржишту, заправо, посредници који имају рачуницу како зарадити ма где дошли. Зато грађанима Србије бројну робу и услуге нуде по знатно вишим ценама него у окружењу.

Зашто у нашу земљу не долазе велики светски трговински ланци, попут “Карфура”, “Теска, “Биле”, који су заоштрили конкуренцију и сигурно утицали на понуду и цене? Зашто “Икеа” већ годинама одлаже отварање својих салона и фабрика код нас. Амерички “Аберкромби” требало је да понуди своју гардеробу у инђијском аутлету, али од тога ништа није било. Шведски модни гигант “Х и М”, познат по гардероби по приступачним ценама, за сада Србију има “у плану”. Они већ дуже време проучавају наше тржиште и желе да отворе радње најпре у Београду, а затим и у Нишу и Крагујевцу.

Чувени амерички “Епл” присутан је укупно у 155 земаља, међу којима су и скоро све наше комшије, али не и код нас. Њихови модели могу да се купе у српским радњама. Наравно, по ценама знатно виши од оних у Америци, а не могу ни да се сервисирају. Сва три највећа оператера мобилне телефоније у Србији, покушавају на све начине да успоставе сарадњу са овим америчким гигантом модерне технологије. До сада никоме то није пошло за руком.

Сви они у широком луку још заобилазе Србију, а за поједине чак нема ни назнака да ће у наредних 10 година доћи на наше тржиште.

– Неозбиљно је очекивати да Аппле има своју производњу у Србији, када је познато да та компанија читаву производњу има у Кини и одатле се шаљу производи у цео свет, каже Александар Милорадовић из СИЕПЕ.

“Ако причамо само о продајном објекту, то је свакако на стратегији саме компаније да ли ће бити присутна кроз заступника на неком тржишту или кроз свој ланац. Руководе се законима платежне моћи одређеног тржишта. Србија очигледно још није довољно атрактивна. Када је реч о другим компанијама које се баве производњом, не бих се сложио да нису присутне. Најбољи пример су Бош и Сваровски, компаније које су водеће у својим областима, производе у Србији. Када причамо о аутомобилској индустрији, водеће компаније су улагале у југоисточној Европи деведесетих година. Тада смо ми имали грађански рат. Сада је ситуација таква да је читав тонус инвестиционих активности пао. Атрактивне су неке друге локације.”

Атрактивност других локација није, према мишљењу експерата, заснована само на платежним могућностима грађана. Ризико премија за Србију, да подсетимо, незванично износи и 25 одсто, односно улагач који одлучи да дође овде калкулише свој профит за четвртину више него у уређенијим економијама.

“Све више је оних који раде у Србији, али само преко посредника”, тврде за Новости консултанти који послују у нашој земљи.

“Најчешће раде преко фирми из региона. Рецимо, познати произвођач беле технике није спреман и поред одличне продаје да у Београду отвори представништво. Папиролошки све ради преко Љубљане. Наравно, уз озбиљну провизију словеначке фирме. То и чини да роба овог произвођача углавном кошта скупље у Београду него у Минхену. Али, не желе да ризикују.” (Ецономy. Рс, Новости 24. Новембар 2012.)

Posted on November 25, 2012, in Делатности. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: