Породичне фирме у Немачкој: највеће и са најбржим растом

Од 100 највећих фирми у Немачкој, 51 је у породичним рукама. Та породична предузећа бележе бржи раст од других и спадају међу најуспешнија у земљи.

Зову се „Шефлер – Континентал“, „Кнор – Бремзе“, „Берингер Ингелхајм, „Росман“ или „Алди“, и имају нешто заједничко: њима управљају породице.

Од 100 највећих предузећа у Немачкој, 51 је у рукама предузетничких породица. Њихови промет је 2011. Растао брже него у другим фирмама, показали су резултати анализе, коју је спровео Институт за породична предузећа из Штутгарта.

Та предузећа послују надпросечно успешно, иако спектакуларни банкроти, попут оног ланца дрогерија „Шлекер“, муте ту слику. Од око 2. 058 милијарди евра промета, колико је остварило 100 највећих фирми у Немачкој, удео оних у породичном власништву је 915 милијарди евра.

Међутим, фирме које воде породице, протеклих деценија нису имале тако јаку позицију. Академија за привредна предузећа из Бона „Интес“ је 2005. При сличној анализи утврдила да је међу топ – 100 предузећа у Немачкој, само једна трећина у породичном поседу.

Саветничка канцеларија „Прогенијум“ из Баварске недавно је израчунала да је 1980. Године међу 50 водећих немачких предузећа, само у 15 њих на челу била једна особа или породични клан.

Док је раније обично било речи о томе да ће фирме које су на берзи с временом потиснути велика породична предузећа, анализа ИФФ – а показала је управо супротно. „Никад још није било толико породичних предузећа међу топ – 100 у Немачкој, као 2011. Године“, каже професор Бинц за ДЊ.

Фолксваген, трећи произвођач аутомобила на свету, заправо је породична фирма. Тај произвођач аутомобила, код којег су кормило преузеле породице Пих и Порше, и које, према томе потпада под дефиницију породичног предузећа, 2011. Је забележио раст промета за 26 одсто – на 159 милијарди евра.

Фолксваген, трећи произвођач аутомобила на свету, заправо је породична фирма
Готово половина од 51 породичног предузећа протекле године забележила је двоцифрени раст промета. За многе је 2011. Била рекордна година. Као прваци раста се, на пример, истичу ланац дрогерија „Росман“ или трговачко подузеће „Алфред Тепфер“.

За динамичан развој се побринуо и „Фолксваген“. Тај произвођач аутомобила, код којег су кормило преузеле породице Пих и Порше, и које, према томе потпада под дефиницију породичног предузећа, 2011. Је забележио раст промета за 26 одсто – на 159 милијарди евра.

Аутомобилска индустрија уопште припада оним секторима у којима су се породична предузећа протеклих година показала нарочито погодна за раст и отпорна на кризе. Само три предузећа су протекле године бележила губитке.

Многа породична предузећа су се током година одлично развила. Међу њих, на пример, спада и концерн за производњу и трговину племенитим металима. То предузеће је 2007. Забележило 12 милијарди евра промета, а прошле године чак 26 милијарди. Или рецимо нафтно предузеће „Макрвард и Бахс“, које је у истом периоду забележило раст промета са 11 на 17, 3 милијарди евра.

Размишљају у генерацијама
Иза тих успешних прича, неретко се крију истакнуте предузетничке личности. Уз то долази да породична предузећа не размишљају у категоријама квартала, већ генерација. То нужно утиче на дугорочну стратегију.

Ипак, породична предузећа свеснија су ризика него запослени менаджери, добра породична предузећа своје раднике третирају као једну велику породицу и тиме стварају својеврстан осећај заједништва, обележен узајамном лојалношћу и поверењем.

У Филману руководство добија бонусе само ако су муштерије задовољне

Према резултатима анализе штутгартског института ИФФ, код ових предузећа, муштерија је више у центру пажње него код других великих предузећа, која пре свега интересују њихови деоничари, напомиње професор професор Марк Бинц, председавајући савета Института за породична предузећа и старији партнер штутгартске адвокатске канцеларије „Бинц и партнер Бинц.

Он додаје да постоје разлике и у платама чланова управног одбора, па се тако, на пример, плате људи у ланцу оптичких радњи „Филман“ формирају према задовољству муштерија.

Бинц, међутим, упозорава и да код јаких породичних предузећа штошта може да крене наопако, па би тако и друге фирме, а не само „Шлекер“, могла да задеси судбина брисања са списка успешних.

Велики банкроти догодили су се и случајевима трговачког предузећа „Аркандор“ и највећег грађевинског предузеће у Немачкој „Валтербау“. А преузимања од стране других, такође могућа, попут случаја произвођача машина „Пуцмајстер“, кога су преузели кинески инвеститори. (Ецономy. Рс, Деутсцхе Њелле 2. Септембар 2012.)

Posted on September 2, 2012, in Европска унија. Bookmark the permalink. 1 Comment.

  1. Постављам питање, шта је највише допринело успеху овим фирмама?

    1. Највероватније је то што су породичне фирме. А зашто те породичне фирме напредују, шта доприноси успеху:

    ПРИМАРНЕ СТВАРИ

    1. Пошто су породичне фирме, ПОВЕРЕЊЕ се ту одмах истиче. Када се има поверења онда се терет растерећује на чланове па самим тим власници својим радом боље доприносе пословном успеху. Под овом ставком бих додао да се стручност не ставља на 1. месту што је јако интересантно.

    2. На другом месту јесу ДОБРИ ОДНОСИ међу власничком (менаџерском) структуром. У пренесеном значењу, менаџери (послодавци) односно породични чланови се добро разумеју, имају добру комуникацију, брзо опраштају једно другом, радују се туђем успеху и сматрају га својим, заправо како би рекли Руси љубе један другог.

    3. Чланови остају у фирми и верни су увек.

    4. Преношење НЕСЕБИЧНОГ знања са колена на колено и све остаје на корист фирими.

    5. Можда је ова једна од најважнијих: ПОСЛУШАЊЕ

    СЕКУНДАРНЕ:

    1. мање стресних ситуација и одсуство страха за неуспех
    2. реално прихватање успеха и губитака (замисли оца који даје месечни таргет сину да овај прода рачунаре у Смедереву за 35.000 евра)
    3. несебично улагање у стручна усавршавања

    ——————————————————–

    Да ли нешто можемо да имплементирамо у наше фирме, ми Срби који нећемо са братом ни да ручамо а камоли да радимо. Постоји светлост на крају тунела. Ствар је у томе што је само један пут ка решењу и успеху а не више путева.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: