Производња Фиата у Крагујевцу – грешка Италијана?

Стручњаци за аутомобилску индустрију оцењују да су предвиђена производња Фијата у Крагујевцу превише оптимистична, пише италијански лист“Ил Пиццоло”. 

Међу разлозима се помиње висока цена новог модела“фијат 500Л” који је прошле седмице кренуо за Италију из Луке Бар, али и генерални пад потражње на европском тржишту, преносе подгоричке Вјести.

Карол Томас, експерт за Источну Европу при ЛМЦ Аутомотиве, једној од главних светских агенција у области предвиђања продаја у аутомобилистичком сектору, оценио је да ће Фиат тешко достићи најављене цифре производње (од 120 до 180 хиљада аутомобила годишње, почевши од 2013.) , те да ће у постојећим условима и достизање минималне квоте (120 хиљада) представљати добар резултат.

Томас је истакао да се перспектива на тржишту“без сумње погоршала” од када је 2008. Године Фат покренуо пројекат у Крагујевцу, иако, како је оценио, прилике на тржишту ни тада нису биле добре.

Овај аналитичар сматра да је главни проблем у томе што Фиат повећава производне капацитете у моменту у којем је продаја у паду и у којем ће бити потребне године да би се вратили на ниво претходних деценија.

“Отворити фабрику у Србији у моменту када италијанске фабрике смањују производњу би могло оставити и утисак мањка политичког сензибилитета”, изјавио је Томас.

Међу Италијанима, иначе, махом влада незадовољство због одлуке Фијата да пресели фабрику у Србију на уштрб радника у Италији, упркос томе што се ради о бренду који је деценијама финансиран државним новцем.

Томас истиче и да детаљи уговора између Београда и Торина нису објављени, изазивајући сумње о разлозима његовог скривања. Познато је да је Фијатов улог у модернизацију србијанске фабрике 700 милиона еура, док се Влада Србије обавезала да уложи додатних 200 милиона, као и 10 хиљада еура за свако ново радно мјесто.

“Атрактивност Србије укључује ниску цену рада – плате износе једну петину италијанских, и нешто више од половине пољских – уз то, Србија је повољно позиционирана уз лаку доступност црногорских лука, као и повезаност копном са Мађарском и Румунијом”, истиче Томас.

Ипак, он сматра да би одлука о инвестирању у бившу Заставу могла бити на неки начин логична да су се ствари на европском тржишту аутомобила другачије одвијале.

“Потражња на европском тржишту је слаба, а цена новог модела (13, 5 хиљада еура за Србију, око 16 хиљада за остатак Европе) , тешко да ће мотивисати купце у Источној Европи, што значи да се наде морају полагати у резултате у западном делу континента”, навео је Томас.

Према најавама компаније Фијат аутомобили Србија, очекује се да трећина аутомобила произведених у Србији буде продата на америчком тржишту. Модел ће бити пласиран на 100 националних тржишта, укључујући Азију и Пацифик, а приоритетна тржишта остају Италија и Србија гдје ће најприје и почети продаја – већ од октобра.

Фердинанд Дуденхоефер, професор аутомобилистичке економије при Универзитету у Дуисбургу, који важи за гуруа анализе и предвиђања на тржишту аутомобила, мање је скептичан од Томаса, иако и сам сматра да су предвиђене цифре производње“превише оптимистичне”.

Овај немачки стручњак сматра да је добар потез био глобализовати производњу, и подсећа да Фолксваген производи 30 одсто својих возила у Кини и другим државама. Ипак, он подсјећа да је Фијат веома фокусиран на италијанско тржиште, те да је продаја претходног модела,“фијат 500”, на америчком тржишту била знатно нижа од предвиђене – у првој половини претходне године продато је свега 16. 700 аутомобила, док је Фијат до краја године очекивао 50. 000. У Фијату се сада надају да ће нови модел 500Л бити атрактивнији за америчко тржиште, с обзиром на то да се ради о просторнијем моделу.

Лука Бар је уложила 650 хиљада еура у прилагођавања за потребе транспорта Фијат аутомобила, уз очекивања да ће се у црногорску касу од посла са Фијатом годишње сливати по око 10 милиона еура, од чега би три до четири милиона требало да остане Луци.

Планирано је да сваке седмице из Крагујевца за Бар иду два воза са по 206 аутомобила, уз постепено повећање на до 12 возова недељно, пратећи пораст производње.

Први контигент са 420 Фијатових возила произведених у Крагујевцу из Луке Бар је отпремљен за Италију 21. Августа, чиме је након 30 година поново у функцију стављен РО – РО терминал за претовар аутомобила. (Ецономy. Рс, 27. Август 2012.)

Posted on August 27, 2012, in Делатности. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: