Возимо се по радиоактивним путевима

02. 08. 2012. | Ало!

Иако електрофилтерски пепео зрачи и загађује животну средину, већ дужи низ година грађевински лоби покушава да га на мала врата уведе у изградњу инфраструктуре у Србији, а до сада је коришћен на изградњи путева у Пожаревцу, Сребрном језеру и у близини Ваљева.

– Неки путеви су већ изграђени применом нових технологија у којима се користи електрофилтерски пепео из ТЕ „Костолац“. Међутим, проблем је у томе што се он третира као сировина, иако подаци мерења нивоа зрачења у околини термоелектрана показују да је оно око 100 пута веће него у близини нуклеарних електрана, што само показује колико је пепео из таквих постројења опасан – наводи извор АЛО.

Примаријус доктор Радомир Ковачевић, токсиколог из Института за медицину рада и радиолошку заштиту „Др Драгомир Карајовић“ и бивши дугодишњи начелник управо Центра за радиолошку заштиту, истиче да пепео ни у ком случају не би смео да се користи у изградњи путева.

– Проблем је у томе што нико не може да гарантује да ће тај пепео да буде стабилан под свим условима јер ако дође до тектонских поремећаја и потреса или, примера ради, реконструкције путева, зрачење из пепела се ослобађа, а онда може настати ситуација много гора него што је сада. Уместо да зрачи само на депонијама које морају да буду безбедне и изоловане без могућности приступа нестручнима и непожељнима, он ће да зрачи на целој територији Србије, што је недопустиво – наводи Ковачевић.

Он објашњава да, без обзира на озакоњене стандарде и границе доза које су дозвољене, свака доза, па и најмања, може дати значајне промене у сваком молекулу, а нарочито у биомолекулима човека.

– Све се најбоље огледа у промењеној структури оболевања и умирања у Србији са епидемијским порастом малигних обољења – истиче наш саговорник. За разлику од Ковачевића, који сматра да пепео треба да се налази на изузетно контролисаним депонијама, Иван Андрић, директор Завода за коловозне конструкције Института за путеве, истиче да је много боље да се пепео налази у асфалту.

– Немојте ми рећи да је у асфалту пепео опасан, а ако лети на све стране, онда није. Ми радимо на томе да се пепео стабилизује са цементом уз додатак адитива. Развили смо технологију таквих цементних стабилизација попут шљунка с површинских копова „Костолац“ у комбинацији са електрофилтерским пепелом. Цементна стабилизација изведена је на неколико улица у Пожаревцу, на локалном путу Живановића брдо – Осечина у дужини од 3, 5 километра и у Улици 9 у Сребрном језеру. Ова врста нових технологија има знатне предности у односу на класичне у смислу веће отпорности на дејство мраза и смањеног упијања воде – наводи Андрић, додајући да се примена пепела поред носећих слојева у коловозним конструкцијама у будућности планира и на завршне слојеве насипа, као и у изради асфалтних слојева. Тренутне депоније овог опасног отпада износе око 200 милиона тона на површини од око 1. 500 хектара.

ТЕНТ: Пепео је сировина, а не отпад

У Термоелектрани „Никола Тесла“ истичу да су последња мерења урађена прошле године од 23. До 25. Августа, и то на депонијама ТЕНТ А И ТЕНТ Б, те да је ниво зрачења тада, као и увек до сада, био испод дозвољених, а законом прописаних граница, али без конкретних података о износима измерених зрачења. У ТЕНТ – у наводе да је одлука о продаји пепела донета на нивоу пословодства ЕПС – а и ТЕНТ – а на основу све већих захтева домаћег тржишта.

– Том одлуком није прекршен ниједан важећи пропис или закон јер је прошле године донет Закон о управљању отпадом којим се пепео третира као индустријска сировина, а не опасан отпад – кажу у ТЕНТ – у.

Posted on August 3, 2012, in Здравље. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: